Finansiering från EU viktigt för Trelleborgs framtid

Publicerad:

En betydande del av EU:s budget avsätts för bidrag och finansiellt stöd som syftar till att främja tillväxt, integration och genomförandet av EU:s politik över olika områden. Trelleborgs kommun och Trelleborgs Hamn arbetar aktivt med att söka EU-medel för att delvis finansiera de omfattande infrastrukturinvesteringarna som flytten av hamnen samt planeringen för en ny ringväg och en östlig hamninfart innebär.

Mer än hälften av all svensk import och export går genom Sveriges corehamnar. Det gör corehamnarna till de viktigaste hamnarna för svenskt näringsliv. Trelleborgs Hamn är Sveriges största RoRo-hamn, ett faktum som gjort att EU utsett Trelleborgs Hamn som en så kallad corehamn.

Trelleborgs Hamn – en utpekad corehamn i Europa

Tack vare Trelleborgs Hamns core-status inom EU och dess placering inom det Transeuropeiska Transportnätverket (TEN-T) finns möjligheter att erhålla medfinansiering från EU för både planering och byggande.

Hamnen har mellan åren 2015-2023 fått cirka 40 miljoner Euro i finansieringsbidrag för att utveckla hamnen med nya färjelägen, anpassning av ramper, vindkraftverk, reningsverk, intermodala järnvägsspår, ny check-in med mera.

Gemensam ansökan för östlig ringväg och hamninfart

Sedan kommunfullmäktige fattade beslut om en östlig ringväg och hamninfart år 2016 har Trelleborgs kommun och Trelleborgs Hamn gemensamt sökt och beviljats EU-medel för drygt 2 miljoner euro för planeringen av en östlig ringväg och östlig hamninfart.

– Utlysningar är vanliga, men historiskt sett har Sverige varit dåligt på att utnyttja möjligheterna. Det är av stor vikt för oss att fortsätta söka och dra nytta av EU-finansiering för att främja vår region, säger Charlotte Lindström, processledare för Kuststad 2025.

Finansiering ur fonden för militär mobilitet uteblev

I höstas tillkännagav EU-kommissionen att de skulle tillhandahålla finansiering för projekt som syftar till att stärka transportsystemet i hela Europa, med fokus på militär rörlighet och beredskap. Sveriges regering föreslog elva svenska infrastrukturprojekt för finansiering, inklusive Trelleborgs kommuns och Trelleborgs Hamns ansökan för att bygga östra Ringvägen och en evakueringsväg från hamnen.

Tyvärr godkändes inte Trelleborgs ansökan av medlemsländerna inom transportkommittén inom Fonden för ett sammanlänkat Europa (CEF) den 23 januari. Trots ett stort intresse för fonden, med 4,5 gånger fler ansökningar än tillgängliga medel, fick Trelleborg 19 poäng, vilket var godkänt. Gränsen för de projekt som fick finansiering låg på 20,5 poäng.

– Det stora intresset för utlysningen och den starka konkurrensen visar på behovet av förbättringar inom vår infrastruktur. Det är viktigt för oss att fortsätta arbetet med att utveckla detaljplaner och säkerställa att vi har alla förutsättningar för att få finansiering i framtiden, förklarar Christopher Kolbjörnsen, projektledare för ringvägarna i Kuststad 2025.

Trelleborgs kommun och Trelleborgs Hamn uppmanas att fortsätta sin strävan och ansöka igen när förutsättningarna är mogna för godkännande.

Projektredovisning i Swinoujscie

I början av februari kommer Trelleborgs kommun och Trelleborgs Hamn att delta i en slutkonferens i Swinoujscie i Polen. Projektet Sweden-Poland Sustainable Sea-Hinterland Service, som erhållit stöd från EU på € 2 350 000, påbörjades 2014 och avslutades förra sommaren.

Under projektets gång har båda hamnarna i Swinoujscie och Trelleborg utvecklats, effektiviserats och moderniserats, samtidigt som betydande investeringar har gjorts för att förbättra anslutningarna mellan dem.

– Projektet har skapat förutsättningar för framtida ringväg, östlig hamninfart och truckcenter i Trelleborg, men också uppgradering av infrastruktur, intermodala transporter samt ökad effektivitet och förbättrad integration i korridorerna, både på den svenska och polska sidan. Vi kan konstatera att samarbetet i projektet fungerat mycket väl och där samtliga parter har fullföljt sina åtaganden, säger Jörgen Nilsson, vd för Trelleborgs Hamn.

Trelleborgs Hamn – en utpekad corehamn i Europa
Mer än hälften av all svensk import och export går genom Sveriges corehamnar. Det gör corehamnarna till de viktigaste hamnarna för svenskt näringsliv. Trelleborgs Hamn är Skandinaviens största RoRo-hamn, ett faktum som gjort att EU utsett Trelleborgs Hamn som en så kallad corehamn.

EU har tagit ut 83 hamnar i hela Europa som skall vara stommen i ett stomnätverk, ett ”Core Network” där Trelleborgs Hamn ingår. För att förenkla samarbetet och hålla ihop nätverket, har EU beslutat att bilda nio transportkorridorer och vi ingår i den längsta och största korridoren, i Scandinavian-Mediterranean Corridor, som innehåller 26 hamnar från 47 regioner i åtta länder.

Att vara en corehamn stärker Trelleborgs Hamns roll som hamn och det blir även tydligare då hamnens partnerhamnar i Travemünde, Rostock och Swinoujscie också är utvalda corehamnar, där de två förstnämnda även är med i samma korridor som Trelleborgs Hamn.

Läs mer på Trelleborgs hamns webbplats