Klartecken för bygget av den östliga hamninfarten

Publicerad:

Bygget av den nya hamninfarten kan nu äntligen påbörjas. I juni fastställde mark- och miljödomstolen detaljplanen till kommunens fördel, och nu har även mark- och miljööverdomstolen gett grönt ljus för både den östliga hamninfarten och evakueringsvägen.

På onsdagen meddelade Svea hovrätts mark- och miljööverdomstol att de inte kommer pröva de åtta inkomna överklagandena. Beslutet kan inte överklagas, vilket innebär att detaljplanen nu har vunnit laga kraft.

I hamnens nuvarande läge finns två in- och utfarter till hamnen, en i väster och en vid centralstationen. När vi flyttar hamnen österut behövs det även en evakueringsväg i öster. Evakueringsvägen planeras gå längs med järnvägsspåret. Foto: Niclas Ingvarsson, Trelleborgs kommun.

Tacksamhet och framtidstro efter avgörande beslut

Håkan Otterström, projektledare för Kuststad 2025, uttrycker sin glädje över beslutet och ser fram emot nästa steg i projektet:

– Det här är en viktig pusselbit för att färdigställa ringvägen och den östliga hamninfarten. Jag vill rikta ett stort tack till alla som under lång tid har bidragit med sin kompetens och sitt engagemang. Genom vårt gemensamma arbete har vi nått ett framgångsrikt resultat. Nu kan vi med tillförsikt blicka framåt och fortsätta arbetet med Kuststad 2025.

Sedan hamnutbyggnaden startade har Trelleborgs Hamn förlängt Sverige med 550 meter söderut, byggt 3 km långa nya vågbrytare, använt 600 000 ton sten som togs sjövägen från Halmstad, muddrat 1,7 miljoner kubikmeter, skapat 50 hektar nytt land där det tidigare var hav samt finns numera 5 400 meter kaj i hamnen. Foto: Niclas Ingvarsson, Trelleborgs kommun.

Byggets nästa steg

Trelleborgs Hamn ansvarar för bygget av evakueringsvägen och den östliga hamninfarten. För hamnen innebär beslutet att arbetet med det så kallade backspåret kan slutföras, ett projekt i samarbete med Trafikverket och inom ramen för EU-projektet Green FIT.

Jörgen Nilsson, vd för Trelleborgs Hamn, berättar:

– Genom att förlänga vårt backspår så kommer vi kunna öka andelen intermodal trafik (från väg till järnväg). Själva bygget av backspåret kan vi genom dagens beslut slutföra under året, medan vi inväntar kommunens miljötillstånd för att kunna starta bygget av hamninfarten.

Evakueringsvägen – ett steg närmare ringväg

Innan själva evakueringsvägen kan byggas behöver ett kustskydd anläggas som skyddar vägen vid höga vattennivåer. Trelleborgs kommun räknar med att erhålla detta miljötillstånd i slutet av 2024. I så fall kommer det vara möjligt att bygga kustskydd samt evakueringsväg under 2025.

För att evakueringsvägen ska kunna användas som östlig hamninfart i framtiden, krävs också en ringväg runt Trelleborg.

– Arbetet med att ta fram en ny detaljplan för östra Ringvägen pågår, vilket innebär att noggranna utredningar, analyser och inventeringar görs av bland annat vatten, klimat, trafik, miljö- och naturvärden. När dessa är klara kan detaljplanen gå ut på samråd, berättar Håkan Otterström, projektledare för Kuststad.

Evakueringsvägen kommer att byggas fram till väg 9. Övrig byggnation inväntar antagen detaljplan för Östra Ringvägen. Illustration: Moa Landén, Trelleborgs kommun.

Säkerhet och framtida användning

En ringväg som leder trafiken runt staden och östlig hamninfart med tillhörande lastbilsuppställning utanför hamnområdet är en förutsättning för att Trelleborgs kommun på bästa sätt ska kunna utnyttja ytorna som Trelleborgs Hamn lämnar när verksamheten flyttas åt sydost. Christopher Kolbjörnsen, projektledare för Ringväg och hamninfart i Trelleborgs kommun, förklarar:

– Vi har förberett för evakueringsvägen genom att lägga om dagvattenledningar, flytta högspänningskablar och riva byggnader. Evakueringsvägen kommer att byggas fram till väg 9. För en fungerande hamninfart krävs också en bro över väg 9 till uppställningsytorna. Övrig byggnation inväntar antagen detaljplanerna för östra och västra Ringvägen.

Genom detta beslut tar Kuststad 2025 ett viktigt steg framåt i Trelleborgs utveckling.