Kuststad 2025 – en nulägesbild, juni 2023

Publicerad:

Kuststad 2025 är det största stadsutvecklingsprojektet i Trelleborgs historia. Det påbörjades 2016 och kommer på sikt att förvandla Trelleborg från hamnstad till attraktiv kuststad. Vad som just nu pågår och hur projektets olika delar framskrider kan du läsa i denna intervju med processledare Charlotte Lindström.

Hej Charlotte, hur känns det att vara processledare för Kuststad 2025?

Kuststad 2025 är ju ett fantastiskt projekt och en fantastisk möjlighet för Trelleborg. Men det gäller att hålla i och jobba vidare trots eventuella bakslag på vägen. Då är det är bara att kavla upp ärmarna och fortsätta.

Det har ju varit både upp och ner i projektet på sistone, vilken tycker du är den största framgången för projektet den senaste tiden?

Stora utvecklingsprojekt tar väldigt lång tid. Det går inte på räls hela tiden utan det kommer ju med- och motgångar. På sista tiden har vi haft stora framgångar med bland annat ett undertecknat avtal med Skanska och Obos, för att gemensamt utveckla en tredjedel av byggrätterna i Sjöstaden. Vi har också ett avtal med Polar Structure för utveckling av delar av BCT (Business Center Trelleborg). Detta visar att det finns ett stort intresse bland externa företag att satsa i Trelleborg. Vi har ett unikt läge.

Och den största motgången?

Det är ju det som har hänt nyligen när mark- och miljödomstolen hävde detaljplanerna för ringvägen. Och att vi inte fått prövningstillstånd i mark- och miljööverdomstolen.

Vad får den motgången för konsekvenser tror du, på kort och lång sikt?

På kort sikt innebär det att vi måste göra om hela detaljplaneprocessen, vilket gör att tidsplanen förlängs innan vi kan börja bygga östra ringvägen. Ringvägen är en förutsättning för att hamnen ska kunna flytta och Sjöstaden byggas. På lång sikt förverkligar vi ett politiskt beslut om Kuststad 2025 och kommunen är tydlig med att projektet i sin helhet ska genomföras.

Varför är ringvägen och en östlig hamninfart så viktig för Kuststad 2025 och för Trelleborg? Kan man inte bara bygga Sjöstaden och Business Center Trelleborg och låta resten vara?

Det har gjorts studier som visar att om trafiken genom Trelleborg ska fungera med en fortsatt västlig hamninfart så innebär det en 57 meter bred trafikled med bullerplank som går genom hela staden. Planket innebär att det blir en förödande barriäreffekt för Trelleborg som helhet och för möjligheten att bygga attraktiva bostäder i Sjöstaden. Hamnen kommer då fortsatt att behöva ha uppställningsplatser för lastbilar i det gamla hamnområdet. Det gör att byggnation av Sjöstaden omöjliggörs.

Kuststad 2025 är ett omfattande utvecklingsprojekt som berör hela staden.

Mark- och miljödomstolen (MMD) har upphävt detaljplaner för östra ringvägen, bland annat beroende på att ansökningarna anses ofullständiga och att inte tillräckliga naturvärdesundersökningar har gjorts. Hur kommer det sig?

Naturvärdesinventeringen gjordes 2017 och har visat sig ha brister. Det är olyckligt att detta inte uppmärksammades internt i ett tidigare skede. Så nu gör vi om planprocessen och kompletterar materialet.

Hur kommer det att påverka projektets tidsplaner totalt sett?

Byggnationen av Östra ringvägen och hamninfarten senareläggs, vilket gör att byggnationen av Sjöstaden också kommer igång senare. Hur mycket det senareläggs är svårt att säga.

Varför har de nya stadsdelarna olika namn, Västra Sjöstaden och Sjöstaden? Kan ni inte bara kalla alltihop för Sjöstaden?

Det beror nog mest på att projekten hade två olika tidsplaner. Västra Sjöstaden var initialt inte heller beroende av att hamnen flyttar, så det betraktades som en egen stadsdel där bostäder skulle kunna byggas tidigare och inflyttning kunna ske tidigare än Sjöstaden.

Runt 2016 beräknades den första etappen av Västra Sjöstaden vara inflyttningsklar år 2021. Vad beror förseningen på?

Projektet Västra Sjöstaden låg ursprungligen utanför projektet Kuststad 2025 för att det inte skulle vara beroende av hamnens flytt och därmed kunna sättas igång tidigare. Men arbetet med ansökan om miljötillstånd startade sent och 2021 inlemmades projektet Västra Sjöstaden i Kuststad 2025 för att snabba på processerna och få samordningsvinster mellan Västra Sjöstaden och Sjöstaden.

När, om du får titta i kristallkulan, tror du att de första människorna kan flytta in i en bostad i Västra Sjöstaden?

Om allt går enligt plan och alla tillstånd blir klara, detaljplanen antas och godkänns och så vidare, så kan det kanske ske 2027.

Det ska ju byggas på gammal industrimark och hamnmark – är det tryggt? Hur kommer saneringen att säkerställas?

Tryggt är det såtillvida att man inte får bygga bostäder på förorenad mark. I detaljplanen anges krav på att bygglov inte får ges för ändrad markanvändning förrän markföroreningar har åtgärdats. Det innebär att det exempelvis inte går att bygga bostäder förrän marken är sanerad till den nivå tillsynsmyndigheten begär om man ska använda marken till bostäder.

Ni har ju en tydlig plan för att säkra bebyggelsen inför en framtida havsnivåhöjning, och har valt en lite annorlunda metod – hur många olika instanser och ansökningar krävs för att det ska fungera?

När man ska bygga i havsnära läge så måste man ta hänsyn till att havsnivån kan komma att höjas i framtiden. För att klara det måste vi höja marken till 3,85 meter över nuvarande havsnivå för att skydda både den nya bebyggelsen och den befintliga staden för framtida havsnivåhöjningar

Ska man höja marken så måste man ha miljötillstånd. Sedan behövs andra miljötillstånd för att exempelvis bygga ut kajerna. För Västra Sjöstaden har vi valt en lösning där skyddsvallen integreras i en ny strandvall och sedan planerar vi att anlägga en sandstrand. Det gör att fler tillstånds krävs, bland annat för att få lägga ut sanden och för att hämta sanden på annat ställe.

I Trelleborgs framtidsplaner ska befolkningen öka från dagens cirka 46 000 till cirka 55 000 invånare på 5–10 år. Hur bidrar projektet Kuststad 2025 till det? Det behövs ju inte bara bostäder utan även arbetstillfällen?

Genom Kuststad 2025 vill Trelleborg erbjuda sig att bygga ett stort antal bostäder, runt 7 000. I hela västra Skåne råder det idag bostadsbrist så vi räknar med en inflyttning från andra kommuner eftersom vi har ett fantastiskt läge och väldigt goda kommunikationer. Det innebär att man kan bo här men kanske jobba någon annanstans. Det tar exempelvis bara 30 minuter från Trelleborg till Malmö med tåg. Så Trelleborg ingår i hela sydvästra Skånes arbetsmarknadsregion.
I Business Center Trelleborg ska flera nya företag förhoppningsvis etablera sig. Gärna kunskapsintensiva sådana. De i sin tur fungerar som dragare så att det blir fler arbetstillfällen i alla sektorer. När vi sedan blir fler i tätorten ökar efterfrågan på varor och tjänster och många startar kanske egna företag. Även efterfrågan på kommunal service kommer att öka, till exempel fler skolor och förskolor, men också sådant som utbyggt vatten och avlopp. Allt detta genererar arbetstillfällen.

Business Center Trelleborg är ju ett enormt område där det finns stora visioner och planer. Vad kan det tillföra Trelleborg?

Det handlar om att ta tillvara det fantastiska läget med närheten till Skandinaviens största RoRo-hamn och kopplingen mellan sjöfart, väg och järnväg som finns här i Trelleborg. Området är extensivt utnyttjat idag, det är mer än 200 hektar och det finns stora möjligheter att förtäta utan att behöva ta den viktiga jordbruksmarken i anspråk.

Stora nationella bolag är intresserade av att investera i utvecklingen av Trelleborg. Hur upplever du att trelleborgarna ställer sig till utvecklingsplanerna?

Det är vanligt i stadsutvecklingsprojekt av den här storleken att människor tycker olika. Bland en del trelleborgare finns det ett motstånd mot främst ringvägen och den östliga hamninfarten. Det är ju en del boende som blir påverkade av den byggnationen. I folkomröstningen om hamninfarten var det dock en majoritet som röstade för en östlig hamninfart.  När det gäller Sjöstaden upplever jag att de flesta är positiva till att det byggs och att trelleborgarna får kontakt med havet igen.

Vad ser du mest fram emot under året?

Det ska bli roligt att se den arkeologiska utgrävningen där den kommande kriminalvårdsanstalten ska ligga. Det är möjligt att det kan hittas en hel del spännande och kanske kan man komma dit och få titta på utgrävningen. Sedan hoppas vi på att miljötillståndet snart är klart för Västra Sjöstaden så att detaljplanen kan beslutas i kommunfullmäktige. Då kan vi på allvar dra igång med det projektet. Riva gamla industrilokaler, höja marken och börja bygga bostäder.

Vill du veta mer, eller har frågor om Kuststad 2025?

Mer information om Kuststad 2025

Kontakt: kuststad2025@trelleborg.se