Stadsvandringar för en levande stadskärna skapade engagemang

Publicerad:

Trelleborg ska om några år bli årets stadskärna – men hur ska vägen dit se ut? För att komma ett steg närmare ett svar genomfördes under måndagen fyra stadsvandringar i Trelleborgs stadskärna på olika teman och för olika målgrupper.

Under måndagen genomfördes en rad stadsvandringar där fastighetsägare, näringsidkare, tjänstepersoner och politiker under ledning av Svenska stadskärnor lade stadskärnan under luppen.

Stadsvandringarna är en del i Trelleborgs kommuns medverkan i organisationen Svenska stadskärnors modell för en dynamisk och hållbar stadsutveckling, kallad Business Improvement District, BID. Målet med modellen är att genom bred samverkan utveckla Trelleborgs stadskärna på ett sätt som gynnar alla: invånare, näringsliv och besökare.

Med medlemskapet i Svenska stadskärnor vill Trelleborgs kommun stärka det gemensamma platsvarumärket, utveckla de fysiska mötesplatserna och synliggöra centrumkärnans unika potential.

Ser staden genom besökarens glasögon

Under måndagen genomfördes fyra stadsvandringar i Trelleborgs centrum, ledda av Marlene Hassel och Inger Alfredsson från Svenska stadskärnor, som tillsammans genomfört liknande processer i ett fyrtiotal andra svenska kommuner.

Marlene Hassel och Inger Alfredsson från Svenska stadskärnor ledde stadsvandringarna.

– Det vi gör är att vi sätter på oss besökarens glasögon och ser på stadskärnan genom dessa, säger Inger Alfredsson. Vad signalerar vår stad? Är skyltarna rätt? Kan besökarna lätt hitta stadens utbud? Är det helt, rent och snyggt? Sådant tittar vi på och adresserar till deltagarna i stadsvandringarna.

Idéer om framtidens stadskärna

– BID-arbetet tydliggör och förbättrar ledande funktioners kunskaper om den lokala handeln, liksom den lokala handelns nödvändiga medansvar i detta. Samverkan är A och O, och näringslivet har ett stort ansvar att nu sida vid sida med kommunen och fastighetsägarna se till att vår stad och vårt utbud uppfattas inbjudande och attraktivt, säger cityledare Lotta Wahlqvist, Trelleborg Citysamverkan.

Måndagens stadsvandringar i centrala Trelleborg samlade fastighetsägare, politiker, tjänstepersoner i kommunen och näringsidkare och erbjöd kontaktytor och många möjligheter att dela åsikter, insikter och idéer om framtidens stadskärna.

Gemensam workshop

Hur skapar offentlig och privat sektor i samverkan en trevlig stadsmiljö för alla trelleborgare? Hur fyller vi tomma butikslokaler? Hur arbetar vi med trygghetsfrågor och händelser och upplevelser som gör stadskärnan levande?

Under de 18 månader som Svenska stadskärnor ska leda processen sätts ljuset på fem fokusområden: platsvarumärket Trelleborg, utbudet i centrum, platsens funktion, utseende och utformning, tillgänglighet och hur ren, trygg och säker stadskärnan är.

Dagen avslutades med en gemensam workshop på Carbinen Coworking för att samla alla tankar och utifrån deltagarnas intresse och kompetenser bilda arbetsgrupper för de fem fokusområdena varumärke, utbud, platsen, tillgänglighet samt trygghet och säkerhet.

Kan bli Årets stadskärna

De kommande stegen i BID-processen blir att ta fram en gemensam nulägesanalys, affärsplan och handlingsplan för Trelleborg. Den totalt 18 månader långa processen avslutas med diplomering. Det avtal som Trelleborgs kommun tecknat med Svenska stadskärnor ger därefter kommunen möjlighet att söka till och vinna pris som årets stadskärna 2027.

– Möjligheten att bli Årets stadskärna är ett viktigt delmål som stärker vår lokala stolthet och visar att vi är på rätt väg, säger kommunens näringslivschef Zouhair Arabi-Eter. Den verkliga vinsten ligger i det långsiktiga samarbetet mellan kommunen, näringsidkare och fastighetsägare, där vi tillsammans skapar en levande och attraktiv stadskärna som blir en mötesplats för våra medborgare och besökare.

Mer information

Samverkan för en levande stadskärna (Trelleborg växer)