Fem fokusområden

Under de arton månader som avtalet löper, kommer Svenska stadskärnor att kompetensförstärka och inspirera samtliga deltagare i platsutvecklingen enligt en coachande modell.

Tillsammans kommer deltagarna att fokusera på fem olika fokusområden – platsvarumärket Trelleborg, utbudet i centrum, platsens funktion, utseende och utformning, tillgänglighet och hur ren, trygg och säker stadskärnan är.

Fokusområde 1 – Platsvarumärke:
Identitet, profil, positionering och image

Målet är att fastställa den valda platsens identitet – vem är vi – eller som i detta fall
vad är det för typ av plats? Vilken profil och positionering ska platsen ha? Hur vill vi att vår målgrupp ska uppleva och komma ihåg oss? Vilka förutsättningar har vi för att bli unika och sticka ut i mängden? Tillsammans speglar det platsens varumärke. Ett varumärke byggs inifrån och därför är förankring oerhört viktig så att alla delar samma kärnvärden.

Fokusområde 2 – Utbudet:
Butiksmix, aktiviteter, upplevelser och kommersiell service

Vi ser idag en omsättningsökning hos besöksnäringen, det vill säga fler väljer platsen utifrån dess utbud av handel, kommersiell service och tjänster, restauranger, caféer, barer andra nöjen. En annan sektor vars betydelse är kulturen, teatrar, bibliotek, kulturhus, biografer med mera som bidrar till utbudets attraktivitet. Med andra ord ska en attraktiv destination erbjuda ett intressant utbud av service, aktiviteter och nöjen. Samtidigt ska man vara realistisk och bedöma vilket utbud som är relevant utifrån platsens marknadsförutsättningar.

Målet i detta fokusområde är att kartlägga det totala utbudet av aktiviteter, upplevelser och verksamheter i det avgränsade området. Finns det något för alla målgrupper? Det vill säga barn, barnfamiljer, ungdomar och seniorer med olika önskemål och preferenser eller bara för vissa målgrupper? Är utbudet rätt lokaliserat och är det lätt att hitta dit? Hur ser platsen ut och hur är tillgängligheten till de enskilda verksamheterna? Här gäller det att vara ärlig och realistisk i sin bedömning.

Fokusområde 3 – Platsen:
Funktion, utseende och utformning

Fokusområde tre handlar om den valda platsens funktion, utseende och utformning. Är platsen trivsam, tillräckligt inspirerande och inbjudande till spontana möten mellan människor? Finns det möjligheter att stanna upp en stund för att njuta av solen och folkvimlet på en bänk eller uteservering?

Platsen ska ha en tydlig identitet och gärna erbjuda unika upplevelser i form av mötesplatser, offentlig utsmyckning en bra mix av handel, kommersiell service och tjänster samt ett varierat konst-, kultur- och nöjesliv. Under rundvandringen tittar vi på hur olika verksamheter är belägna. Är de samlade i kluster som tillsammans bildar en betydande del i området som exempelvis shoppinggator, restauranger, caféer, hälsoutbud som gym, hårfrisörer med mera?

Fokusområde 4 – Tillgänglighet
Transporter, framkomlighet och öppettider

Detta fokusområde handlar om den tillgängliga och inkluderande platsen, vilket är en förutsättning för att få ett ökat flöde av kunder och besökare. Hur smidigt är det att ta sig till platsen om man går, cyklar, kör bil, tar tåget, bussen eller taxi? Kan man röra sig obehindrat på ett tryggt och säkert sätt? Hur ser gatuplanet och trottoarer ut? Är de jämna och plana? Bildas det vattenpölar vid kraftigt regn? Finns det andra hinder såsom trottoarpratare, skyltar, cyklar som begränsar framkomligheten för fotgängare, rörelsehindrade eller andra funktionshinder.

Fokusområde 5 – Rent, tryggt och säkert

Det femte och sista fokusområdet tar fasta på huruvida platsen upplevs som ren, trygg och säker. Inte bara dagtid utan egentligen under dygnets alla timmar. Dessa faktorer påverkar våra beslut när vi väljer att bo, besöka eller vistas på en plats.

Kommunledningsförvaltningen